راستی؛ وای داره!

جمعه 12 آذر 1395 10:25 ب.ظ

نویسنده : جهانشا مهدوی پور

وجین کردن دروغ از سرزمین راستی ها با روش تحلیل گفتمان

 گفته می شود روزانه 10 تا 200 دروغ می شنویم؛ از این که من خوبم تا آن که گوشیم انگار مرده!

به گفته دانشمندان با چند سرنخ زبانی می توان به راحتی دروغ را از سرزمین راستی ها وجین کرد. فرد دروغگو در پردازش گفته هایش این نشانه ها را بروز می دهد:

1.    کمترین خود ارجاعی ( دروغگو تا جایی که امکان دارد در گفته هایش چیزی را به خودش بازگشت نمی دهد؛ زیرا از بی اعتباری خودش با خبر است! و البته در داستان سازی وقایعی را که برای دیگران اتفاق اتفاده را پیچ و تاب می دهد؛ بنابراین جملات بیشتر به نقش دیگران اشاره دارند تا خود فرد. ذر عین حال داستان پردازی های فرد دروغگو می تواند آمیخته ای از موقعیت های خیالی باشد که عناصر دیگری از جاهای دیگر به آن اضافه شود در این حالت نیز مرجع گفته ها و جملات دیگران اند نه خود او.)

2.    زبان منفی (به کارگیری واژه های منفی به دلیل احساس گناه) 

3.    توضیحات ساده (پیچیده کردن دروغ به دلیل عدم بازگشت به واقعیت, کار را بر دروغگو سخت می کند! در عوض داستان خود را طولانی تر می کند و با جملات پیچیده تر سعی می کند مخاطب را به راست بودن گفته هایش ترغیب نماید! رفتن از خانه به محل کار که داستان ساده و سرراستی به نظر می رسد با انبوهی از اتفاقات ریز دیگر تزیین می شود و با جملات پیچیده ترکیب می گردد. هدف؛ دور کردن  مخاطب از دروغ پنهان شده در لابلای داستان پر از کش و قوس!)

پی نوشت:

امروزه پژوهشگران عرصه علوم انسانی به پژوهش های کیفی مانند تحلیل گفتمان روی آورده اند زیرا پژوهش های کمی و آماری افراد را از داده های جمع آوری شده  کناری می نهند و به عدد و رقم بسنده می کنند. البته با نرم افزارهای قدرتمندی نظیر SPSS می توان پژوهش سازی و پایان نامه سازی کرد. باز کردن میدان برای پژوهشهای کیفی راه را بر پایان نامه های دروغین می بندد زیرا سوژه درنتایج پایانی  نادیده گرفته نمی شود. تحلیل گفتمان چگونگی نقد جامع را به پژوهشگر نشان می دهد و نیز بدنامی را از چهره بی گناه "نقد" می زداید.


[http://www.aparat.com/v/uewFS]





دیدگاه ها : نظرات
برچسب ها: ydare.com ، lying language ، mintage30 ، psychology ، discourse ، critic ، thesis ،
آخرین ویرایش: جمعه 12 آذر 1395 11:40 ب.ظ

وای! داره! (!ydare)

پنجشنبه 4 آذر 1395 08:13 ب.ظ

نویسنده : جهانشا مهدوی پور
وای (همه چی) داره!

بازارهای (market or bazaar) امروز به هیچ روی شباهتی با بناهای زیبای گذشته ندارند. طاق چشمه ها سقف بازار را پوشش می دادند و حجره ها مثل دانه های انار کنار هم چیده شده بودند. عطر گلاب و عنبر با بوی خوش ادویه بازار را شور و نشاط می بخشید. نورپردازی راهرو بازار  از لابلای طاق چشمه ها و روزنه ها ی مربعی و مثلثی دیده نوازی می کرد و گرمای آن گونه های اهل بازار را با مهری بی دریغ نوازش می داد. ضرباهنگ گام ها و نگاه ها گوش را می نواخت و دل را آرام و صبور می کرد. چانه زنی های رو در رو از کسبی حلال  خبر می داد و رضایت و پذیرش خریدار و فروشنده  برکت را به زندگی مردم سرازیر می کرد. در دل بازار مدرسه و مسجد جای گرفته بود و طبقات اجتماعی از روز و حال هم باخبر می شدند. 

بازار از شکل سنتی فاصله گرفت و مغازه ها با دود و غبار هم نشین شدند. شهر بی قواره شد و مراکز تجاری هر کدام  به نحوی به زیبایی شهر دهن کجی می کنند. دیری نپایید که خرید های برخط ( online ) جایگزین خرید های چهره به چهره یا رو در رو شد! دیگری آن سوی خط و آن دیگری این سو! 

وای! داره! (ydare) عطر روح بخش و زیبایی بازار سنتی و  اطمینان خاطر آن را در ذهن و روح شما یادآوری می کند. این بازار؛ بازار گرمی نیست اما گرمی را باز خواهد آورد.

پی نوشت: 
وای داره! نوای واژگان فارسی است بر در حجره ایرانی! 

[http://www.aparat.com/v/4DYWy]





دیدگاه ها : نظرات
آخرین ویرایش: جمعه 5 آذر 1395 01:42 ق.ظ



شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic